فرانتز فون ورا



فرانتز فون ورا

فرانتز فون ورا

Franz Xaver Baron von Werra

13 جولای 1914 - 25 اکتبر 1941 فرانتز خاویر بارون فون ورا (13 جولای 1914 - 25 اکتبر 1941) خلبان جنگنده و آس آلمانی در جنگ جهانی دوم بود که هواپیمایش بر فراز بریتانیا سرنگون شد و به اسارت گرفته شد و به کمپ اسیران آلمانی در کانادا فرستاده شد . او به طور کلی تنها اسیر دول محور بود که توانست از زندان اسیران جنگی در کانادا فرار کند و به آلمان برگردد . ورا از طریق آمریکا ، مکزیک ، آمریکای جنوبی و سرانجام اسپانیا توانست خود را در تاریخ 18 آپریل 1941 به آلمان برساند . ستوان فون ورا مدال صلیب شوالیه برای مدال آهنی را در 14 سپتامبر 1940 دریافت کرده بود . فرانتز بارون فون ورا در 13 جولای 1914 در خانواده ای فقیر در لویک سوئیس به دنیا آمد . عنوان "فرای هر" معادل بارون از طریق پدر بیولوژیک فرانتز ، لئو فرای هر ورا به او رسیده بود . پدرش بعد از ورشکستگی دچار مشکلات عدیده اقتصادی شده بود به طور قانونی فامیل ها باید از همسر و 6 فرزند بارون ورشکسته مواظبت میکردند به همین دلیل سرپرستی فرانتز و خواهرش به لوئیز کارل هربرتس سپرده شد . هربرتس در مورد زادگاه آنها چیزی به ورا نگفت .

جنگ جهانی دوم ورا در سال 1936 به لوفت وافه پیوست و در سال 1938 به درجه ستوانی رسید . با آغاز جنگ جهانی دوم و در فتح فرانسه در اسکادران Jagdgeschwader 3 مشغول به خدمت بود . ورا اولین 4 پیروزی خود را در نبرد فرانسه وبا ساقط کردن یک Hawker Hurricane در 20 می ، دو روز بعد دو بمب افکن Breguet 690 و یک Potez 630 در کامبرای آغاز کرد . در یک یورش در روز 25 آگوست در طول نبرد بریتانیا، او ادعا کرد که در مجموع 9 هواپیمای RAF (نیروی هوائی سلطنتی بریتانیا) شامل یک اسپیت فایر در غرب روچستر ، سه هوریکن و پنج هواپیما روی زمین را نابود کرده است .

ستوان فون ورا

ستوان فون ورا بعد از بازگشت از یک عملیات ، اکتبر 1941

به گفته یکی از افسران لوفت وافه ، فون ورا دارای روحیه ای جسور و گاهی گستاخ بود .ورا یک توله شیر به نام زیمبا داشت که چند عکس از او و شیرش در مجلات چاپ شده است .

ورا و زیمبا

ورا و زیمبا

دستگیری و فرار در 5 سپتامبر، فون ورا در یک ماموریت اسکورت بمب افکن به منطقه جنوب لندن شرکت کرد.در جریان یک نبرد هوائی با جنگنده های اسپیت فایر مورد هدف آتش خودی قرار گرفت ورا تلاش کرد که به تنهائی به منطقه خودی برگردد ولی توسط یک اسپیت فایر تعقیب و مجبور به فرود در ماردن شد . فون ورا دستگیر و در انگلستان زندانی شد .

هواپیمای فون ورا بعد از سقوط

هواپیمای فون ورا بعد از سقوط

ابتدا ورا به پادگان میداستون فرستاده شد که در آنجا اقدام به اولین فرار خود نمود هنگامی که ورا برای کارها حفاری به بیرون از زندان فرستاده شده بود نگهبان خود را خلع سلاح کرد و اقدام به فرار کرد که دستگیر شد و به مدت هجده روز مورد بازجوئی قرار گرفت و بعد به زندان اسیران جنگی "قفس"در لندن فرستاده شد هفت اکتبر ورا سعی کرد برای دومین بار فرار کند .در یک راهپیمائی روزانه بیرون کمپ اسرا و در یک توقف ، سبد میوه ای باعث حواس پرتی نگهبانان شد و فون ورا با استفاده از این فرصت و پوششی که سایر زندانیان برای او فراهم کرده بو دند با پریدن از روی حصار سنگی اقدام به فرار کرد .نگهبان ها به کشاورزان و پلیس محلی خبر دادند . عصر 10 اکتبر دو پلیس محلی او را در حالیکه زیر یک صخره برای گریز از باران پناه گرفته بود پیدا کردند ولی ورا به سرعت فرار کرد و در تاریکی شب ناپدید شد . دوازده اکتبر منطقه ای که ورا در آن بود محاصره شد و در نهایت ورا در حالیکه در یک زمین گل آلود گیر کرده و ناامید بود دستگیر شد و به 21 روز سلول انفرادی محکوم شد و در 3 نوامبر به کمپ شماره 13 اردوگاه هایز در سوانیک دربی شایر منتقل شد .

هواپیمای فون ورا بعد از سقوط

هایز ،سوانیک
اکنون به مرکز کنفرانس تبدیل شده است

در کمپ شماره 13 به گروهی که خود را حفاران سوانیک میخواندند و تونلی برای فرار حفر میکردند ملحق شد . تونل هنوز هایز باقی مانده است . در 17 سپتامبر 1940 و پس از چند ماه کندن تونل تکمیل شد .گروهی که قصد فرار داشتند برای خود هویت و مدارک جعلی فراهم کردند و در 20 سپتامبر در پوشش صدای شلیک آتشبار ضد هوائی و گروه کر اردوگاه ، ورا و چهار زندانی دیگر فرار کردند . چهار نفر دیگر به سرعت دستگیر شدند و ورا در ادامه مسیر تنها ماند . ورا یک کت و شلوار پروازی فراهم کرد و تصمیم گرفت که هویت مبدل کاپیتان وان لوت ، خلبان نیروی هوائی سلطنتی هلند را برای خود انتخاب کند . او به یک راننده لوکوموتیو گفت که خلبان یک بمب افکن سقوط کرده است و و سعی دارد که خود را به واحدش برساند و از راننده خواست که او را به نزدیکترین مقر نیروی هوائی برساند .در ایستگاه قطار کودنور پارک یک کارمند محلی به او مشکوک شد ولی در نهایت موافقت کرد که ترتیب انتقال او را به فرودگاه هاکنال ، نزدیک ناتینگهام بدهد . پلیس هم از او بازجوئی کرد ولی ورا آنها را هم فریب داد و متقاعد کرد .

ایستگاه قطار کوندور پارک

ایستگاه قطار کوندور پارک

در هاکنال یک فرمانده اسکادران مدارک ورا را خواست و او ادعا کرد که از دایس نزدیک آبردین اسکاتلند آمده است در حالیکه افسر در حال بررسی این داستان بود ورا بهانه ای آورد و به سمت نزدیکترین آشیانه دوید و به مکانیک پرواز گفت که برای پرواز آزمایشی انتخاب شده و در کابین نشست . در حالیکه ورا در حال یاد گرفتن کنترل های هواپیما بود افسر رسید و او را دستگیر کرد . ورا تحت حفاظت گارد مسلح به کمپ هایز برگردانده شد .

ایستگاه قطار کوندور پارک

هواپیمای هوریکان ، مشابه هواپیمائی که ورا میخواست با آن فرار کند

در ژانویه سال 1941، ورا با بسیاری دیگر از زندانیان آلمانی به کانادا فرستاده شد. گروه او قرار بود که به یک اردوگاه در ساحل شمالی دریاچه سوپریور، انتاریو فرستاده شود، بنابراین ورا شروع به برنامه ریزی برای فرار به ایالات متحده کرد ، که هنوز هم در آن زمان بی طرف بود در 21 ژانویه، در یک قطار زندان که مونترال را ترک کرده بود، او از پنجره به بیرون پرید ، دوباره با کمک سایر زندانیان، و خود را تا نزدیکی آبشار، انتاریو اسمیت ، 30 مایلی رودخانه سنت لارنس رساند . هفت زندانی دیگر برای فرار از همان قطار تلاش کردند ، اما به زودی دوباره دستگیر شدند . غیبت ورا تا بعد از ظهر معلوم نشد . پس از عبور از رودخانه منجمد سنت لارنس ، راهش را به سمت اگنسبرگ ، نیویورک ادامه داد و چند ماه قبل از ورود آمریکا به جنگ وارد آمریکا شد و خود را به پلیس معرفی نمود . اداره مهاجرت او را به ورود غیرقانونی متهم کرد بنابراین ورا با کنسول آلمان تماس گرفت و آنها وثیقه او را پرداخت کردند . پس از آن بود که ورا مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و او داستان آب و تاب داری از فرارش به آنها گفت .در حالیکه آمریکا و کانادا در حال مذاکره برای استرداد او بودند معاون کنسول آلمان به او کمک کرد که خود را به مرز مکزیک برساند . پس از آن راهش را به سمت ریو دو ژانیرو ، برزیل ، بارسلونا ، اسپانیا ادامه داد و در نهایت به رم ،ایتالیا رسید . . برگشت و مرگ ورا سرانجام در 18 آپریل سال 41 به آلمان برگشت . تبدیل به یک قهرمان ملی شد آدولف هیتلر مدال صلیب شوالیه برای مدال صلیب آهنی را به او اهدا کرد . با توجه به آشنائی ورا با سیستم بریتانیا ، مامور توسعه تکنیک های بازجوئی از خلبانان اسیر شده انگلیسی شد ورا گزارشی به فرماندهی عالی آلمان در مورد رفتار با اسیران متفقین در آلمان داد . او کتابی به اسم فرار من از انگلستان در مورد تجربیاتش نوشت با این حال هنوز منتشر نشده باقی مانده است ورا به لوفت وافه برگشت و به جبهه روسیه با عنوان فرمانده اسکادران I./JG 53 اعزام شد و در جولای 1941 ، سیزده پیروزی دیگر به دست آورد و مجموع پیروزی های خود را به 21 رساند . اوایل آگوست 1941 اسکادران I./JG 53 به آلمان برگشت و با هواپیما جدید Bf 109F-4 مجهز شد و به کاتویک در هلند منتقل شد . در 25 اکتبر 1941 برای پرواز آزمایشی با Bf 109F-4 شماره 7285 پرواز کرد ولی موتور هواپیما از کار افتاد و در شمال ولیسینگل در دریا سقوط کرد . با توجه به اینکه هرگز جسدش پیدا نشد مرگ او اعلام شد . فون ورا 21 پیروزی در نبرد هوائی بدست آورد که 12 مورد آن در جبهه شرق بود . فیلم در سال 1957 بر اساس سرگذشت ورا فیملی با نام " آنکه گریخت " با بازی هاردی کروگر در نقش فرانتز فون ورا ساخته شد . فیلم از روی کتابی که توسط کندال بورت و جیمز لیسور در سال 1956 نوشته شده بود ساخته شد یک مستند به نام "فون ورا" در سال 2000 ساخته شد .

پوستر فیلم آنکه گریخت

پوستر فیلم آنکه گریخت