گئورگ پیتر ادر



گئورگ پیتر ادر

گئورگ پیتر ادر

Georg-Peter Eder

متولد 8 مارس 1921 ، مرگ 11 مارس 1986 گئورگ پيتر ادر یکی از مشهورترين خلبانان لوفت وافه در جنگ دوم جهانی بود كه در 572 ماموريت جنگی خويش موفق شد به 78 پيروزی دست يابد. زندگينامه گئورگ پيتر ادر در 8 مارس 1921 در شهر اوبرداشستتين متولد شد. او در سال 1938 و در سن 17 سالگی به لوفت وافه پيوست و در آوريل سال 1939 به عنوان دانشجوی رشته خلبانی به آكادمی گاتوف (GATOW) در برلين رفت. اولين ماموريت جنگی او در 1 سپتامبر 1940 و با واحد JG51 انجام شد. او در تمام مدت نبرد بريتانيا شركت داشت اما هيچ گزارشی از او در خصوص موفقيت در نبردهای هوائی ارائه نگرديد. در ماه می 1941 به اسكادران چهارم JG51 ملحق شد و در 7 ماه می 1941 موفق شد اولين پيروزی هوائی خود را با ساقط نمودن يك اسپيت فاير انگلیسی بدست آورد. با آغاز جنگ در جبهه شرق ادر در اين جنگ شركت نمود و در روز اول نبر (22 ژوئن) موفق به سرنگونی 2 هواپيمای شوروی گرديد. در 24 ژوئن هواپيمای او ساقط گرديد و خود وی بطور سطحی زخمی شد. در 22 آگوست و پس از کسب 10 پيروزی او در روی زمين با يك هواپيمای آلمانی يونكرس JUNKERS 52 تصادم نمود و متحمل شکستگی در ناحيه جمجمه گرديد. پس از بهبودی در فاصله نوامبر 1941 الی نوامبر 1942 ادر به آموزش پرواز به نوآموزان فن خلبانی اشتغال يافت. پس از اين تاريخ او به اسكادران هفتم JG2 در فرانسه اعزام شد و ماموريت يافت به همراه كاپيتان مشهور لوفت وافه به نام اوژن ماير كه در اسكادران سوم JG2 خدمت ميكرد، در برابر حملات هوائی روزانه گروه اسكادران شماره 8 نيروی هوائی ايالات متحده آمريكا مقابله نمايد. در اين سمت بود كه ادر موفق به ابداع شيوه حمله از مقابل به هواپيماهای B17 و B24 آمريكائی گرديد. از آنجائيكه اين هواپيماهای بمب افكن غول پيكر دارای زره ای بسيار ضخيم بودند حملات متعارف هواپيماهای آلمانی به آنان كمتر موفقيت آميز بود به همين دليل ادر پس از چندی كشف نمود كه حمله از مقابل به اين هواپيما به دليل ضعف زره در اين قسمت و نيز هدف قرار دادن خلبان آن از شيشه ميتواند بسيار موفقيت آميز باشد. در فوريه سال 1943 ادر كاپيتان اسكادران دوازدهم JG2 گرديد و در 28 مارس همان سال، پس از موفقيت در ساقط نمودن B17 در حين پشتك زدن با هواپيما مجروح شد و مجبور شد با هواپيمای مستر اشمیت BF109 خود فرود اضطراری نمايد.

گئورگ پیتر ادر
گئورگ پیتر ادر

در 29 ماه می 1943 ادر موفق شد 20 مين پيروزی هوائی خود را به دست آورد و در 5 سپتامبر همان سال به اسكادران پنجم JG2 منتقل شد. در 5 نوامبر همان سال او يكبار ديگر مجبور به فرود اضطراری شد و مجددا مجروح گرديد. در 19 آوریل 1944 او يكبار ديگر برفراز شهر گوتينگن آلمان توسط يك هواپيمای P-47 هدف قرار گرفت و مجبور به ترك هواپيمای خويش گرديد. در 8 ماه می همان سال او ادعا نمود كه يك هواپيمای بمب افکن B24 آمريكائی را هدف قرار داده است اما خودش نيز مجبور به ترك هواپيمايش گرديد. در پايان ماه می تعداد كل پيروزيهای او به رقم 49 عدد رسيد و فرمانده گروه اسكادران دوم JG1 گرديد. در 21 ژوئن 1944 و در جريان حمله متفقين به نرماندی او موفق شد 50 مين پيروزی خود را به دست آورد و در 24 ژوئن به دريافت نشان صليب شواليه مفتخر گرديد. در 17 آگوست ادر با قابلیتی مثال زدنی موفق شد يك هواپيمای اسپيت فاير انگلیسی را در ارتفاعی بسيار پائين ساقط نمايد. اين هواپيما بين دو تانك شرمن آمريكائی سقوط نمود و هردو را به آتش كشيد. مدت كوتاهی پس از اين واقعه او يكبار ديگر موفق شد يك اسپيت فاير انگلیسی را به هدف قرار دهد كه اين هواپيما نيز در حين سقوط نمودن يك تانك ديگر را نيز به آتش كشيد. در 4 سپتامبر كاپيتان ادر جايگزين اميل لانگ فرمانده اسكادران دوم JG26 گرديد كه در يك عمليات نظامی در برابر هواپيماهای آمريكائی كشته شده بود. در همان ماه ادر به واحد جنگنده جت 262 منتقل شد و معاون والتر نووتنی اسطوره معروف آلمانی گرديد. در جريان حمله به آردن، ادر ادعا نمود كه موفق شده 40 فرند هواپيمای P47 ‌را بر روی زمين منهدم نمايد. در 24 نوامبر 1944 ادر به دليل کسب 60 پيروزی در رزم هوائی مفتخر به دريافت برگ بلوط برای صليب شواليه خود گرديد. در 22 ژانويه سال 1945 وقتی ادر در حال فرود در فرودگاه نيروهای خودی در شهر ويسمار بود توسط يك هواپيمای P51 و يك هواپيمای P38 مورد هدف قرار گرفت و هردو پايش شكست. او تا آخر جنگ در بيمارستان بستری شد و با اشغال آلمان به اسارت نيروهای آمريكائی درآمد. گئورگ پيتر ادر در 572 ماموريت جنگی شركت نمود که 150 ماموريت از اين تعداد با جت 262 انجام شد. او در جبهه شرق 10 پيروزی و در جبهه غرب به 68 پيروزی كه آماری بسيار جالب توجه بود دست يافت. او 12 پيروزی خود را با جنگنده جت 262 كسب نمود و بيشترين پيروزی در برابر خلبانان غربی را به خود اختصاص داد. (بولسلاو گالاديچ خلبان مشهور لهستانی با افتخار از رويا روئی های هوائی خود با ادر سخن ميگفت و غالب اوقات سقوط خود را به ادر نسبت می داد و گويا اين يك افتخار بوده است كه خلبانی با ادر رويا رو شود. البته در تمام رويا روئی های اين دو تن هميشه ادر پيروز بوده است) ادر 17 بار هدف قرار گرفت و سقوط كرد و 9 بار از چتر نجات استفاده كرد و 14 بار زخمی شد.

گئورگ پیتر ادر

جوانمردی ادر در 26 ژوئن 1943 تعدادی از بمب افكن های آمريكائی در حال انجام يك ماموريت جنگی برفراز فرانسه بودند كه ناگهان با يك دسته 16 تائی از هواپيماهای آلمانی مواجه شدند. در جريان نبرد يك هواپيمای آمريكائی كه خلبان آن یکی از بهترين خلبانان آمريكائی به نام روبرت جانسون بود ناگهان با يك مشكل اساسی مواجه شد. مسلسل های اين هواپيما گير كرد و ديگر كار نكرد. جانسون تصميم گرفت برای احتراز از كشته شدن به سمت ابرهائی كه در حال صاعقه زدن بودند برود. اما در اين حال يك هواپيمای ديگر آلمانی كه در نقطه ای كمين كرده بود به سوی او چرخيد و به طرف او تيراندازی نمود. وقتی خلبان آلمانی ملاحظه نمود كه هواپيمای آمريكائی به او جواب نمی دهد متوجه شد كه مسلسل او گير كرده است و تصميم گرفت از مبارزه دست بردارد. اين خلبان آلمانی جانسون را تا كانال مانش و برفراز شهر دييپ اسكورت كرد تا به او صدمه ای نرسد و اين اسكورت تقریبا 30 دقيقه طول كشيد. جانسون بر اين باور بود كه اين خلبان جوانمرد آلمانی کسی به جز ادر نبوده است. گئورگ پيتر ادر پس از پايان جنگ از زندان متفقين آزاد شد و درسال 1986 در سن 65 سالگی در شهر ويسبادن آلمان درگذشت.

جانسون خلبانی بود که ادر او را اسکورت کرد

جانسون خلبانی بود که ادر او را اسکورت کرد